The cooperative pedagogical current

  • José Alberto Yorg TECNICOOP, Argentina
  • Ana María Ramírez Zarza TECNICOOP, Argentina
Keywords: cooperativism, education, politics, transformation, pedagogical, cooperative pedagogical current

Abstract

The present work constitutes the result of an extended reflection and study of what we understand as a signifier of cooperative education in education from the thought of Robert Owen in that area, putting it in tension with the current educational models. Successive educational reforms implemented throughout the world, with the euphemism of “quality education” and other denominations fail one after the other. On the other hand, there is a need also to publish this second work on this theme built on the basis of that work called “The genesis of Cooperative Pedagogy”, replicating substantial points of it, because it is necessary to insist that it is not possible to be faithful to the cooperative ideology implementing courses, conferences and seminars of cooperative education under the liberal pedagogical guidelines absorbed in the teacher training institutes. We have received many criticisms and some advice in our persistence that cooperativism has its sui genesis pedagogy. We wonder how cooperative education, imbued with liberal pedagogy —is expected to be due to format issues, or an incorrect conception of cooperativism— and also, as a result of the educational crisis, helps to transform or at least indicate changes that demand our societies.

Received: 19 September 2021
Accepted: 23 March 2022

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Alberto Yorg, TECNICOOP, Argentina

Profesor. Licenciado en Administración. Especialista en Políticas Socioeducativas.

Ana María Ramírez Zarza, TECNICOOP, Argentina

Profesora. Contadora. Licenciada en Administración. Especialista en Políticas Socioeducativas.

References

AGILDA, Enrique. 1963. Cooperativismo, Doctrina de Armonía Edic. Intercoop – Bs. As.

BAROCELLI, Máximo. 1986. La educación en un contexto crítico. Revista I­delcoop, N.º 1/86 Fundación de Educación, Investigación y Asistencia Técnica, Buenos Aires, Argentina.

CERMELLI, Massimo, y LLAMOSAS TRÁPAGA, Aida. 2021. «Objetivos de desarrollo sostenible, crecimiento económico y trabajo decente: las cooperativas como una vía para la consecución de los objetivos». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 59 (diciembre), 339-61. https://doi.org/10.18543/baidc-59-2021pp339-361.

DIRECCIÓN NACIONAL DE GESTIÓN CURRICULAR Y FORMACIÓN DOCENTE. Núcleos de Aprendizajes Prioritarios —NAP— para el Nivel Inicial (2007).

GORDON, Peter. 1999. Robert Owen (1771-1858) - UNESCO: Oficina Internacional de Educación.

JOHNSON DAVID, W.; JOHNSON ROGER, T.; HOLUBEC EDYTHE, J. 1999. El aprendizaje cooperativo en el aula. Red Federal de Formación Docente Continua. Paidós Ecuador.

LAMBERT, Paul. 1965. La Doctrina Cooperativa. INTERCOOP Bs. As.

LÓPEZ RODRÍGUEZ, Josune. 2021. «La promoción del trabajo decente a través del principio cooperativo de educación, formación e información». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 58 (mayo), 115-35. https://doi.org/10.18543/baidc-58-2021pp115-135.

MAGGIO, M., FUFFINI DE LASAGNA, M. 1988. Las Cooperativas en la Escuela. Intercoop Editora Cooperativa Limitada, Buenos Aires, Argentina.

MARTÍNEZ CHARTERINA, Alejandro. 2020. «El principio cooperativo de educación, formación e información desde una perspectiva histórica y doctrinal». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 57 (noviembre), 133-45. https://doi.org/10.18543/baidc-57-2020pp133-145.

MARTÍNEZ ETXEBERRIA, Gonzalo. 2020. «El reforzamiento de la identidad cooperativa a través de la formación: un elemento a considerar por el movimiento cooperativo». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 57 (noviembre), 171-205. https://doi.org/10.18543/baidc-57-2020pp171-205.

MATA DIESTRO, Héctor. 2020. «La educación cooperativa como base para un desarrollo integral del fenómeno cooperativo». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 57 (noviembre), 207-23. https://doi.org/10.18543/baidc-57-2020pp207-223.

MINISTERIO DE CULTURA DE LA NACIÓN. C.B.C para la Educación Inicial (1995).

MINISTERIO DE CULTURA Y EDUCACIÓN. Provincia de Formosa Diseño Curricular Nivel Inicial (1.997) Diseño Curricular Nivel primario (1997).

PEAGET, J. 1991. Seis Estudios de Psicología Seix Banal Buenos Aires, Argentina

PUIGGRÓS, Adriana; MARENGO, ROBERTO. 2013. Pedagogías; reflexiones y debates. Universidad Nacional de Quilmes.

RADRIGÁN, Mario, DÁVILA RODRÍGUEZ, Ana María y BELLEI TOBAR, Julián. 2020. «Cooperativas Escolares como una forma de fomentar la capacidad emprendedora asociativa de niños y jóvenes». REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos 136, n.º octubre: e69188. https://doi.org/10.5209/reve.69188.

SCHUJMAN, L. 1986. La Enseñanza del Cooperativismo en la Educación Pública Idelcoop Fundación de Educación. , Investigación y Asistencia Técnica, Buenos Aires, Argentina.

SCHUJMAN, León, 1985. El Método de Análisis y el Contenido Teórico del Enfoque Cooperativo. Revista IDELCOOP N.º 3 Fundación de Educación. , Investigación y Asistencia Técnica, Buenos Aires, Argentina.

SUÁREZ, María Florencia. 2020. «Los trabajadores de la economía popular y la garantía de sus derechos laborales». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 56 (abril), 157-68. https://doi.org/10.18543/baidc-56-2020pp157-168.

VELASCO MARTÍNEZ, Leticia Concepción, ESTRADA VIDAL, Ligia Isabel, PABÓN FIGUERAS, Manuela y TÓJAR HURTADO, Juan Carlos. 2019. «Evaluar y promover las competencias para el emprendimiento social en las asignaturas universitarias». REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos 131, n.º mayo: 199-223. https://doi.org/10.5209/REVE.63561.

YORG, José Alberto, y RAMÍREZ ZARZA, Ana María. 2020. «el derecho cooperativo y el docente cooperativo». Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, n.º 56 (abril), 169-80. https://doi.org/10.18543/baidc-56-2020pp169-180.

YORG, José, RAMÍREZ ZARZA, Ana M. (2002) Diseño Curricular de Educación Cooperativa y Mutual para la EGB 1.° y 2.°, Ministerio de Cultura y Educación Provincia de Formosa.

YORG, José, RAMÍREZ ZARZA, Ana M. (2002). Diseño Curricular de Educación Cooperativa y Mutual para la EGB 3.°, Ministerio de Cultura y Educación Provincia de Formosa.

YORG, José. 2001. Apuntes para el debate. Afirmemos la identidad cooperativa. Edición electrónica.

Published
2022-07-28
How to Cite
Yorg, José Alberto, and Ana María Ramírez Zarza. 2022. “The Cooperative Pedagogical Current”. International Association of Cooperative Law Journal, no. 60 (July), 221-33. https://doi.org/10.18543/baidc.2200.
Section
Articles